Wat moet er in uw IT-calamiteitenplan staan?

Niet iedereen staat stil bij de problemen die kunnen ontstaan als gevolg van calamiteiten. Het is niet voor niets dat het begrip ‘calamiteit’ wordt omschreven als een niet-verwachte gebeurtenis die ernstige schade aan kan richten. Er zijn verschillende soorten calamiteitenplannen, ook voor de IT bestaan er calamiteitenplannen. Deze bevatten informatie met betrekking tot techniek, licenties, procedures en verantwoordelijkheden.


Start met het inventariseren van de gehele IT-infrastructuur


Wilt u een calamiteitenplan opstellen waar u echt iets aan heeft? Start dan met het inventariseren van de gehele IT-infrastructuur. Onder de IT-infrastructuur vallen bijvoorbeeld de servers en pc’s die aanwezig zijn, de specificaties en serienummers hiervan en gegevens van internetverbindingen, providers en het IP-adres. Belangrijk is om ook de back-upoplossing te documenteren; denk hierbij aan de gegevens van uw back-upapparaat, serverapplicaties en softwarelicenties. Heeft u deze gegevens niet gedocumenteerd wanneer er bijvoorbeeld een brand uitbreekt, dan kost het veel meer tijd om het bedrijf weer snel startende te krijgen.


Externe dataopslag


Het is verstandig om alle belangrijke gegevens, zoals back-ups, licentie-informatie en een kopie van het IT-calamiteitenplan op een externe plek op te slaan. Mocht er op kantoor dan een brand uitbreken dan zijn uw gegevens veilig. Kies hiervoor een externe partij die gespecialiseerd is in opslag van belangrijke data en zorg ervoor dat u 24 uur per dag bij deze gegevens kunt komen. In geval van een calamiteit bent u gegarandeerd van een snel herstelproces.


Calamiteitendraaiboek


In geval van nood is het belangrijk dat er een draaiboek beschikbaar is dat precies vertelt wie de aanspreekpunten zijn, welke partijen u in kunt schakelen en hoe u snel aan vervangend apparatuur kunt komen. Vergeet in dit herstelplan niet op te nemen waarvandaan medewerkers kunnen werken indien het kantoor niet meer beschikbaar is.


IT-calamiteitenplan up-to-date houden


Het is belangrijk om eens in de zoveel tijd uw calamiteitenplan en -draaiboek eens goed door te nemen. Wellicht zijn er nieuwe contactpersonen bijgekomen of is er nieuw apparatuur aangeschaft. Vergeet niet om verschillende onderdelen van het plan eens per jaar te testen.


Heeft u hulp nodig bij het opstellen van een IT-calamiteitenplan of wilt u hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Picture of XIFEO

XIFEO

Voor dit account is geen verdere informatie beschikbaar.