Xifeo 10 jaar

10 jaar Xifeo

Op 3 januari 2022 bestaat Xifeo alweer 10 jaar. De jaren zijn voorbij gevlogen en er is een hoop gebeurd. Hoe is Xifeo ooit ontstaan, welke ontwikkelingen speelden de afgelopen 10 jaar een grote rol en hoe ziet de toekomst eruit? Eigenaar Peter Vader geeft antwoorden op al deze vragen.


Ontstaan van Xifeo


“Ik was werkzaam bij een organisatie die voor mijn gevoel te hard groeide en niet helemaal meer bij mij paste. Daar ben ik toen gestopt. De verkoop van de aandelen van dat bedrijf plus mijn eigen kapitaal heb ik ingezet om met een heel nieuw bedrijf te starten en dat is Xifeo”, vertelt Peter. “Ik had veel eigen ideeën en wilde daarmee aan de slag. Zo is Xifeo tot stand gekomen op 3 januari 2012.” In die tijd was dat nog wel even spannend: “De markt in 2012 was niet makkelijk en iedereen verklaarde me voor gek toen ik mijn plannen vertelde. Maar ik ben het toch gaan doen, we zijn nu 10 jaar verder en zijn er nog!”


De naam Xifeo is ontstaan vanuit datgene wat zij voor de klanten doen: eXellent It For EveryOne. Voeg dat samen en je krijgt de naam Xifeo. “Wij doen bijzondere dingen en hebben mensen in huis met een grote hoeveelheid kennis en die ook bijzonder en uniek zijn. Zodoende ben ik op de naam terecht gekomen”, legt Peter uit.


Nu bestaat Xifeo uit ruim 30 mensen, maar zo begon het uiteraard niet. “Ik ben met 0 man begonnen. Al snel sloten 2 oud-collega’s zich aan en vanuit daar ben ik gaan opbouwen. Langzaamaan werd dit steeds meer. Eenieder die voor je komt werken is een speciale gelegenheid. Waar dat vaak heel normaal wordt gevonden, blijft dat voor mij heel bijzonder.” 


Mensen zijn de draagkracht van Xifeo


“Wat voor mij het belangrijkste is binnen mijn bedrijf, zijn de mensen. Niet alleen op werkgebied, maar ook op persoonlijk vlak. Hoe zit jij in elkaar, waar word je blij van en op welk gebied wil jij je ontwikkelen? Maar ook wie is zijn of haar partner, zijn er kinderen en hoe ziet het persoonlijk leven naast Xifeo eruit. Wij kijken naar het hele plaatje, zodat we iemand op de juiste wijze kunnen laten groeien”, legt Peter uit. Geen urenverantwoording of controle op het uitgevoerde werk, maar vertrouwen en persoonlijk contact staan voorop bij Xifeo. “Mijn motto is; je staat aan de wieg van jouw eigen succes. Je bepaalt als persoon zelf hoe ver je komt. Ik bied daar de handvaten voor aan in verschillende vormen.”


Dit gaat bij veel bedrijven anders, weet ook Peter vanuit zijn eigen ervaring. “Vaak worden de mensen als poppetjes behandeld en word je ergens geplaatst en moet je je werk uitvoeren. Het draait met name om het commerciële succes. Bij Xifeo werkt dit anders. “Tuurlijk is commercieel succes van belang, maar het is niet mijn hoofddoel. We moeten het met elkaar doen, dat is veel belangrijker”, licht Peter toe. Die persoonlijke aanpak uit zich ook bij het inwerktraject, maar ook als iemand jarig is, zijn jubileum viert of wanneer bijvoorbeeld de kinderen jarig zijn. Iedereen kan een kaartje verwachten met zijn of haar verjaardag. “Het zijn de kleine dingen die het doen”.


Ontwikkeling van de diensten


Xifeo is gestart als detacheerder van specialisten met ervaring. Vanuit daar worden deze specialisten gestimuleerd om zich verder te ontwikkelen tot een hoger niveau, zodat ze nog specialistischer werk kunnen uitvoeren. Uiteindelijk is daar in 2013 ook Zabbix bij gekomen. “Ik nam een aantal mensen in dienst die daarmee hadden gewerkt en in gecertificeerd waren. Het werd mij al snel duidelijk dat we daar iets mee moesten”, vertelt Peter. “We zijn in contact gekomen met Zabbix en zodoende zijn wij de eerste partner in Nederland geworden. Zo is Zabbix een dienst geworden waarin we uniek zijn in de wijze waarop we dat aanbieden en uitvoeren.”


Elke opdracht is er één om trots op te zijn


“Elke klant die je naar binnen kunt halen is iets om trots op te zijn. We zijn momenteel bezig met de Radboud Universiteit in Nijmegen. Daar gaan we aan de slag met Zabbix en we mogen er ook medewerkers gaan trainen. Dat is wel één van de mooiste prestaties van de afgelopen jaren”, vertelt Peter. “Maar ook gemeente Amsterdam en alle andere klanten waar we voor mogen werken zijn we trots op. Doordat we al wat langer in het vak zitten, kennen veel mensen je en weten ze hoe je werkt. Klanten weten wat ze aan ons hebben en waarderen onze normen en waarden”.


Waardering van het personeel


Dat het bij Xifeo om de mensen draait is niet alleen iets wat uitgedragen wordt, maar ook wat de medewerkers zelf voelen. Toen Xifeo 5 jaar bestond kwamen zij aan met een 3D-geprint logo. “Dat vond ik heel bijzonder en leuk dat ze dat vanuit de medewerkers hebben gedaan”.  Er worden ook vaak uitjes georganiseerd voor het team. “Van filmavondjes tot uit eten gaan met z’n allen, we proberen veel leuke bijeenkomsten te organiseren. Ook eigen input is hierin welkom. Als iemand een leuk idee heeft dan mag diegene daarmee aan de slag. Zo worden er trainingen opgezet, maar kwam ook iemand met het idee van een VR-sessie en gingen we koken met z’n allen op afstand.”


Een andere wijze waaraan je de waardering van loyaliteit van de medewerkers kunt merken, is dat er weinig verloop is in personeel. “Tuurlijk kiezen mensen er weleens voor om freelancer te worden of om even te kijken bij een ander bedrijf. Ik probeer hen daar op een goede manier bij te begeleiden en in te ondersteunen. Maar eigenlijk gaan mensen niet echt weg of ze besluiten om weer terug te komen. Dat zegt ook heel veel en dat zijn de leuke dingen. We doen het op onze manier en dat wordt dus duidelijk gewaardeerd”, vertelt Peter.


Van volledig naar kantoor naar thuis werken


Het zijn nu natuurlijk bijzondere tijden waarin we werken. Waar we voorheen op kantoor konden werken, werkt nu iedereen thuis. “We proberen op onze manier er goed mee om te gaan, maar het blijft lastig. Voorheen kwam je bij de klant op locatie, dat gebeurt nu bijna niet meer. Ook zie je collega’s een stuk minder. Om met elkaar in contact te komen hebben we een interne nieuwsbrief waardoor iedereen op de hoogte blijft van wat er speelt. En uiteraard wordt er goed gebruik gemaakt van Teams en Discord, ” vertelt Peter.


De toekomst van Xifeo


“Ik hoef niet te groot te worden, zo verlies ik ook niet de binding met de mensen. Soms zeg ik weleens we worden langzaamaan een echt bedrijf. Die sfeer moet blijven, dat we lekker aan het hobbyen zijn met z’n allen en plezier aan het maken zijn. Wij zijn geen bedrijf waarbij alles tot in de puntjes is geregeld. Er moet ruimte zijn voor spontane zaken en nieuwe ontwikkelingen. Verder willen we het internationale karakter behouden en stuur ik, mits Corona het toelaat, mensen naar het buitenland voor bijeenkomsten. Daar wordt nog jaren overgepraat en dat blijft ze bij. Dat zijn de leuke dingen die je meemaakt met elkaar. Er zullen nog genoeg leuke dingen voorbij komen en daar kijk ik erg naar uit. Op naar de volgende 10 jaar!”, sluit Peter af.

XIFEO

Voor dit account is geen verdere informatie beschikbaar.

XIFEO

Voor dit account is geen verdere informatie beschikbaar.