Alles wat u moet weten over ICT ondersteuning

Alles wat u moet weten over ICT ondersteuning

ICT ondersteuning, ook wel ICT outsourcing genoemd, houdt in dat u bepaalde ICT-taken aan een externe partij uitbesteedt. Deze partij is vaak specialist op het gebied van ICT en dit biedt veel voordelen. Maar wat deze voordelen precies zijn, leest u in deze blog.  

Waarom kiezen voor ICT ondersteuning?

De keuze om ICT-gerelateerde werkzaamheden uit te besteden wordt vaak gemaakt op basis van verschillende argumenten. Voor veel bedrijven blijken de ICT-taken erg complex waardoor het veel tijd kost om deze bij te houden. Aandacht en tijd is er dan in mindere mate voor de essentiële taken.

Wilt u deze taken binnen het bedrijf blijven voeren, dan zal er iemand met de juiste kennis aangenomen dienen te worden. Dit is vaak duurder dan het outsourcen van de ICT-werkzaamheden. Door ICT uit te besteden aan een externe partij kunt u zich meer focussen op uw eigen werkzaamheden, blijven de kosten lager en is de kwaliteit van de ICT-werkzaamheden gewaarborgd.

Wanneer beginnen met ICT ondersteuning?

Voor sommige bedrijven is het niet nodig om ICT ondersteuning te zoeken; de kennis is voldoende aanwezig binnen het bedrijf. Andere bedrijven zijn jaren geleden al gestart met het uitbesteden van ICT-gerelateerde werkzaamheden. Maar wat als u twijfelt? Wanneer komt het juiste moment voor het uitbesteden van de ICT?

Ondanks dat het voor ieder bedrijf anders is, zijn er wel een aantal signalen die aanduiden dat het tijd is voor de juiste ondersteuning:

  • Onderhoudskosten worden te hoog
  • De ICT wordt te complex
  • De systeemintegratie kost te veel tijd en inspanning
  • De systemen kunnen de werklast niet meer aan
  • Er is regelmatig nieuw ICT-personeel nodig
  • Er is onvoldoende kennis van ICT de kwaliteit te kunnen waarborgen

Voordelen van ICT ondersteuning

Wanneer u ervoor kiest om ICT uit te besteden, dan houdt dan in dat alle ICT-gerelateerde werkzaamheden niet meer binnen het bedrijf opgepakt worden. Dit brengt een aantal voordelen met zich mee:

  • Bij calamiteiten zoals een storing wordt dit gelijk opgepakt door de externe partij met voldoende kennis over de mogelijkheden voor het oplossen van de storing.
  • Medewerkers kunnen zich concentreren op de essentie van het bedrijf; het is niet meer nodig om tijd te stoppen in ICT-gerelateerde werkzaamheden.
  • De continuïteit en kwaliteit worden gewaarborgd: u kunt er vanuit gaan dat de externe partij zorg draagt voor vakkundig personeel en de nieuwste software.

Een betrouwbare ICT-partner zoeken

Zoals u heeft kunnen lezen biedt het uitbesteden van ICT veel voordelen. Echter, wanneer u de verkeerde partner kiest, kunnen er ook nadelen zijn. Het betreft dan bijvoorbeeld een slechte service of problemen met het beheer, de privacy en veiligheid. Zorg er daarom altijd voor dat u kiest voor een betrouwbare ICT-partner. Kijk niet alleen naar de kosten, maar ook naar de kennis, service en flexibiliteit van de externe partij.

Denkt u eraan om de ICT uit te besteden? Dan kunnen wij u hierbij van dienst zijn. Dankzij onze ervaren experts kunnen wij u ondersteunen op gebied van ICT-architectuur en senior beheer. Meer weten? Stel uw vraag direct via ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op via 075 757 2684.

Alles wat u moet weten over ICT ondersteuning